Досягти Евересту в навчанні та розвинути здібності своїх чад усім, без винятку, батькам хотілося б якнайшвидше. Втім, це вдається не кожному охочому. В чому ж річ, — запитаєте ви?

 

Справа в тім, що розумові здібності у всіх людей різні. За давньою традицією ми ділимо дітей на групи математичного та гуманітарного спрямування. Натомість, сьогодні існує значно ширший підхід: не враховуючи показника IQ, спеціалісти налічують сім груп. Апелюючи до «рідної» мови мислення дитини, можна сформувати позитивну мотивацію навчання, радість світопізнання й досягти нових можливостей.

Якщо ваша дитина любить читати, аналізувати словесну інформацію, їй подобаються сюжетні оповіді, то вона — лінгвіст. Згодом, це майбутній філолог, юрист, журналіст чи перекладач. Однак, тепер у неї можуть бути труднощі з математикою. Якщо вона просить допомогти з задачею чи рівнянням, то слід пам’ятати, що в центрі її уваги — звучання слів. Відтак, «сухі» математичні дії та знаки слід перекласти на багату літературну мову, інакше в хід підуть методи сліпої підстановки чисел і сформується неохота до точних наук. Іншим разом, формулу чи вираз слід «зафарбувати» в сюжет, історію її виведення або цікавий епізод її застосування. В молодшому шкільному віці для дітей філологічного спрямування вам знадобляться вірші, рими математичної тематики. В інших випадках дитині-лінгвісту дайте можливість зазирнути в біографію Декарта, Піфагора, Ейнштейна, нехай вона спробує заговорити рідною мовою зачинателів сучасної математики.

Якщо ваша дитина належить до математичного кругозору мислення, то її успіхи в царині цифр і строгих законів очевидні. Гарних результів вона досягне в галузі історичних наук, коли в центрі своїх досліджень поставить закони причино-наслідкових зв’язків, відомі дати й ключові слова хронологічних подій. Водначас, юним математикам і фізикам треба показати план-схеми будови текстів у літературі. Їм буде цікаво вивести свої «формули» поезії, правил орфографії та пунктуації. Яскравішим буде запам’ятовування у знакових символах.

Дитина об’єктно-просторової групи любить образотворче мистецтво, уроки праці, географію, креслення. Рідною мовою її світопізнання є образне мислення в деталях відтінків та кольорів. «Краще один раз побачити, аніж сто разів чути» — гасло носіїв цього мислення. Для школярів об’єктно-просторової групи подобається вести календар погоди, спостереження за природою. Їм легко читати плани і проекти, без труднощів дається орієнтування на місцевості. Разом з тим, юним художникам, архітекторам, модельєрам та дизайнерам іноді не стачає хисту до гуманітарних наук. Тут слід провести лінію дотику двох напрямів. Якщо говорити конкретніше, то це: намалювати ескіз вірша, якого вчить дитина; нові слова з іноземної мови оформити наочно, зробити картосхему до вивченого матеріалу з історії; до уроку ботаніки виліпити з пластиліну квітку ряду хрестоцвітних, тощо.

Якщо дитина отримує найбільшу кількість зауважень на уроках основних предметів, але має блискучі результати зі спорту, то швидше за все, це — особа кінеcтетичної групи мислення. Малорухливі уроки і домашні завдання для такого учня можуть стати каторгою, оскільки йому потрібно предмет дослідження або його асоціацію бачити, нюхати, смакувати і обов’язково тримати в руках та експерементувати. Для непосидючих дошкільнят цієї групи запам’ятовування букв є захоплюючим, коли вони показують кожну літеру пальцями рук або прописують її на піску чи в повітрі. Старшокласників та підлітків слід активно залучати до посильної фізичної праці, соціальної роботи. Без участі в спортивних секціях, туристичних гуртках, гуртках юних натуралістів та слідопитів шкільне життя непосид наповнюється негативних моментів, безкінечних скарг педагогів. Візьміть до уваги: такі діти досить винахідливі, ініціативні, вони багато можуть у діяльності, якою захоплюються. У дозвіллі віддають перевагу активному відпочинку, а також театральному мистецтву й виставам.

Якщо у вашому домі дитина — музикант, то природно, що вона бажає чути музику в літературі, складає свою мелодію до почутої поезії, любить наспівувати риму іноземних творів, прагне краси в усному мовленні. Для її світогляду урок історії — це звуки битв, військово-патріотичних пісень чи боротьби; уроки біології та географії — це звуки і голоси природи; уроки літератури — це хвилюючі переживання тих чи інших героїв.

Міжособистісно-інтерактивна група дітей збирає навколо себе актив однодумців. У полі зору їх діяльності творчі зустрічі будь-якої тематики, сценічні прем’єри, конкурси, організація походів та екскурсій. Найважливішим для дітей інтерактивної групи є самовираження та авторитет. Їх цілеспрямованість — це живі відносини, а не наукові досягнення. Улюблені предмети: етика, література, економіка. Діти цієї групи дружелюбні, товариські, а в майбутньому це прекрасні люди, які створюють міцні сім’ї.

Психологічна група дітей — це зовні найскромніші й тихі особистості. Однак сила їхнього характеру, витримка і спостережливість надзвичайно великі та стійкі. Їх судження та висновки незалежні. Вони люблять тихоплинне, розмірене життя, але почасти дивують однолітків вузькою спеціалізацією. В арсеналі дітей психологічної групи нерідко є унікальні колекції мінералів, марок, монет чи гербарію. В майбутньому — це відмінні продюсери, режисери, психологи, арбітри, судді, адвокати.

Дорогі батьки, може статися, що до повноліття ваша донька чи син розвине усі сім аспектів мислення. Але зараз розпізнайте невинний світ дитини. Допоможіть їй реалізувати себе та вчитися залюбки. В коловороті буднів не втрачайте пріоритетів. З цього приводу в народі переказують повчання. Якось один мудрець узяв аркуш паперу, поставив у центрі його жирну чорну крапку і, підняв над головою, попросив людей сказати, що вони бачать. Хтось відповів першим:

— Я бачу чорну крапку.

— Правильно, — відповів мудрець. — А що ви ще бачите?

Запанувала повна тиша.

— Невже ви не бачите нічого крім крапки? — запитав мудрець.

— Ні, — пролунав цілий хор голосів.

— Дивно, — відповів мудрець. — Як ви могли не помітити найголовнішого — аркуша паперу?

Любі читачі, шановні батьки, педагоги! Нас часто вибивають із колії якісь прикрі дрібниці: за крапками правил, програмових вимог, стандартів освіти, навчальних нормативів ми забуваємо про незліченний дарунок від Господа — власне саму дитину. Слово Боже наголошує: «Діти — спадщина Господня, плід утроби — нагорода». Тому погляньмо на своє чадо з позиції Неба і просімо Господа виростити його для служіння Богу і людям.

Анжела Поліщук